Wat is er te doen in groep 3
Even voorstellen
Groep 3 is de groep van juf Gonnie en juf Shauny. Met in het schooljaar 2024/2025, 26 kinderen in groep 3.
Juf Gonnie geeft les op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. Juf Shauny geeft les op dinsdag
Juf Gonnie geeft les op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag. Juf Shauny geeft les op dinsdag
Activiteiten
We gaan dit jaar veel nieuwe dingen leren! We gaan vooral veel aan de slag met lezen, rekenen en schrijven. Deze vakken komen elke dag aan bod en vragen veel oefening.
Rekenen
De volgende onderdelen komen dit jaar aan bod:
Oriëntatie op de getallen: stapsgewijs eerst tot 12 dan tot 20, 30, 50 en uiteindelijk tot 100. Resultatief tellen: tot 20 a.d.h.v. getalbeelden, tellen grote hoeveelheden. Structureren a.d.h.v. splitsingen en het rekenrek.
Optellen en aftrekken t/m 20: a.d.h.v. bussommen, pijlsommen, automatiseren, kralenrek en eerste aanzet tot optellen en aftrekken over het tiental.
Splitsen: splitsing bij een tekening maken en tekening bij een splitsing maken, splitsingen uit het hoofd, aanvullen tot 10 aan de hand van de splitsing.
Geldrekenen: Rekenen met alle munten, de biljetten van 5 en 10 euro. Geldbedragen leggen en aflezen en gepast betalen.
Tijd: wijzers van de klok aflezen bij hele en halve uren, klok een uur later/vroeger zetten.
Meten: meten met een meetlint van 1 meter. Leren schatten hoe lang iets is.
Meetkunde: blokken in een blokkenbouwsel tellen.
Verhoudingen: getallen invullen in een verhoudingstabel.
Totaal zijn er 9 blokken die afgerond moeten worden.
Per blok werken we in een schrift. Met aan de ene kant lessen en aan de andere kant taken.
De taken zijn ingedeeld op niveau 1*, 2* en 3*. Van makkelijk naar moeilijk.
De methode gebruikt adaptieve leerling software voor school én thuis.
Schrijven
De kinderen leren ook schrijven in groep 3. We werken met de methode pennenstreken.
In groep 3 is het schrijfprogramma het meest intensief, met in het eerste half jaar vijf basislessen per week en in het tweede half jaar twee basislessen per week plus eventueel één extra oefenles. Leerlingen ontdekken de kleine letters, leestekens, cijfers en het verbondenschrift.
De aanpak van Pennenstreken is naadloos gekoppeld aan Veilig leren lezen kim-versie.
De kinderen schrijven dit jaar alleen met potlood.
In groep 3 is het schrijfprogramma het meest intensief, met in het eerste half jaar vijf basislessen per week en in het tweede half jaar twee basislessen per week plus eventueel één extra oefenles. Leerlingen ontdekken de kleine letters, leestekens, cijfers en het verbondenschrift.
De aanpak van Pennenstreken is naadloos gekoppeld aan Veilig leren lezen kim-versie.
De kinderen schrijven dit jaar alleen met potlood.
Taal en spelling
We werken vanuit de methode veilig leren lezen. We werken met de KIM-lijn.
Dit heeft een unieke automatiseerlijn. In de Veilig & vlot boekjes komt elke aangeboden letter systematisch terug.
We lezen niet uitsluitend in woordrijtjes, maar ook in korte zinnetjes.
Het beter inslijpen van letters: niet alleen door luisteren, kijken en schrijven, maar ook door voelen en ordenen.
We lezen zoemend dit voorkomt spellend lezen. Het hakken blijft wel een belangrijke strategie voor spelling.
Een aangepaste lettervolgorde waarbij telkens een nieuwe letter wordt toegevoegd aan letters die een kind al kent.
Er is meer aandacht voor spelling en woordenschat.
We gaan krachtig differentiëren en verbinden op niveau. De maanlijn leert het woord kip lezen, de zonlijn leest over een kip.
De taal en wereldoriëntatie hebben natuurlijke samenhang. De kernen hebben elk een eigen thema, deels met een wereld oriënterend karakter, deels gericht op sociaal-emotionele aspecten.
De methode gebruikt adaptieve leerling software voor school én thuis.
Dit heeft een unieke automatiseerlijn. In de Veilig & vlot boekjes komt elke aangeboden letter systematisch terug.
We lezen niet uitsluitend in woordrijtjes, maar ook in korte zinnetjes.
Het beter inslijpen van letters: niet alleen door luisteren, kijken en schrijven, maar ook door voelen en ordenen.
We lezen zoemend dit voorkomt spellend lezen. Het hakken blijft wel een belangrijke strategie voor spelling.
Een aangepaste lettervolgorde waarbij telkens een nieuwe letter wordt toegevoegd aan letters die een kind al kent.
Er is meer aandacht voor spelling en woordenschat.
We gaan krachtig differentiëren en verbinden op niveau. De maanlijn leert het woord kip lezen, de zonlijn leest over een kip.
De taal en wereldoriëntatie hebben natuurlijke samenhang. De kernen hebben elk een eigen thema, deels met een wereld oriënterend karakter, deels gericht op sociaal-emotionele aspecten.
De methode gebruikt adaptieve leerling software voor school én thuis.
Sociaal-emotionele vorming
De methode ‘Kanjertraining” voor de sociaal-emotionele ontwikkeling biedt de leerlingen vaak op speelse wijze handreikingen om hun sociale vaardigheden te ontwikkelen. Dit zal tijdens meer momenten in de week aan bod komen. De methode werkt vanuit een startverhaal en daaruit komen gesprekken op gang en zullen we specifieke opdrachten doen om hun sociale vaardigheden verder te vergoten.
Gym
Groep 3 heeft gym van juf Cindy. Ze gymmen op dinsdagochtend en op donderdagmiddag. Hiervoor hebben ze gymkleding en schoenen nodig. We kleden gezamenlijk om in de klas.
|