Werken met tablets
Vanaf groep 4 wordt op de Zonnewijzer met tablets gewerkt. De opdrachten vallen binnen de vakken rekenen, taal, spelling, begrijpend/technisch lezen, woordenschat en automatiseren. De leerkracht ziet op zijn computer precies wat iedereen doet en ziet direct waar hulp geboden moet worden. De kinderen krijgen na het invullen van een opdracht meteen te zien of iets goed of fout is (directe feedback). Dat is fijn, want dan kunnen ze hun fouten ook meteen verbeteren. Voor elk goed antwoord kunnen de kinderen punten en sterren scoren. Bij elke opdracht zijn er ook plusopdrachten; snelle leerlingen kunnen hier verrijkingsstof maken.
Elk kind kan in zijn “rapportje” opzoeken welke doelen bij een vak al behaald zijn en aan welke doelen nog gewerkt moet worden. Regelmatig krijgen de kinderen ook tijd om “aan hun doelen te werken”. Er zijn ook diverse andere programma’s op de tablet: kinderen kunnen dingen op het grote bord voor de klas plaatsen, er is een kinderwoordenboek beschikbaar voor ze enz. De leerlingen zijn heel enthousiast over het werken met tablets. Ze vinden het leuk en leerzaam. En…ze krijgen onderwijs op maat: de “bollebozen” verwerken genoeg verrijkingsstof en de wat zwakkere leerlingen hebben hun eigen programma. Dus: na de instructie door de leerkracht gaat een ieder op zijn eigen niveau aan de slag.
Elk kind kan in zijn “rapportje” opzoeken welke doelen bij een vak al behaald zijn en aan welke doelen nog gewerkt moet worden. Regelmatig krijgen de kinderen ook tijd om “aan hun doelen te werken”. Er zijn ook diverse andere programma’s op de tablet: kinderen kunnen dingen op het grote bord voor de klas plaatsen, er is een kinderwoordenboek beschikbaar voor ze enz. De leerlingen zijn heel enthousiast over het werken met tablets. Ze vinden het leuk en leerzaam. En…ze krijgen onderwijs op maat: de “bollebozen” verwerken genoeg verrijkingsstof en de wat zwakkere leerlingen hebben hun eigen programma. Dus: na de instructie door de leerkracht gaat een ieder op zijn eigen niveau aan de slag.