Werken met Chromebooks
Vanaf groep 4 wordt op de Zonnewijzer met Chromebooks gewerkt. De opdrachten kunnen vallen binnen de vakken rekenen, taal, technisch lezen, woordenschat en automatiseren. De leerkracht ziet op zijn computer precies wat iedereen doet en ziet direct waar hulp geboden moet worden. De kinderen krijgen na het invullen van een opdracht meteen te zien of iets goed of fout is (directe feedback). Dat is fijn, want dan kunnen ze hun fouten ook meteen verbeteren. Voor elk goed antwoord kunnen de kinderen punten scoren. Bij elke opdracht zijn er ook plusopdrachten; snelle leerlingen kunnen hier verrijkingsstof maken.
Elk kind kan in zijn “rapportje” opzoeken welke doelen bij een vak al behaald zijn en aan welke doelen nog gewerkt moet worden. Regelmatig krijgen de kinderen ook tijd om “aan hun doelen te werken”. Er zijn ook diverse andere programma’s op de Chromebooks. Kinderen hebben hun eigen inlog voor een Word-account met bijvoorbeeld Word en Powerpoint. Hiermee kunnen ze eigen gemaakte presentaties laten zien.
Waar we de laatste jaren veel op de Chromebook werkten, willen wij ook weer meer op papier gaan werken. Spelling, begrijpend lezen en een deel van rekenen gebeuren nu weer op papier.
Chromebooks zullen nooit meer weggaan in het onderwijs, want het blijft natuurlijk essentieel dat kinderen digitaal vaardig worden/zijn in de huidige maatschappij.
Elk kind kan in zijn “rapportje” opzoeken welke doelen bij een vak al behaald zijn en aan welke doelen nog gewerkt moet worden. Regelmatig krijgen de kinderen ook tijd om “aan hun doelen te werken”. Er zijn ook diverse andere programma’s op de Chromebooks. Kinderen hebben hun eigen inlog voor een Word-account met bijvoorbeeld Word en Powerpoint. Hiermee kunnen ze eigen gemaakte presentaties laten zien.
Waar we de laatste jaren veel op de Chromebook werkten, willen wij ook weer meer op papier gaan werken. Spelling, begrijpend lezen en een deel van rekenen gebeuren nu weer op papier.
Chromebooks zullen nooit meer weggaan in het onderwijs, want het blijft natuurlijk essentieel dat kinderen digitaal vaardig worden/zijn in de huidige maatschappij.